2016. március 8., kedd

Hogyan végezz otthoni ájurvédikus önmasszázst

Az Ájurvédában ősi tudománya és minden ősi kultúra nagyon fontosnak tartja a test rendszeres, természetes növényi olajokkal történő átmasszírozását. Ez az ájurvéda reggeli teendőinek egyike – korábbi bejegyzésben már részletesen írtam egy másik reggeli teendőről a szájhigéniáról (itt olvashatod)
 
A rendszeres olajos masszázs áldásos hatásai:

  • serkenti a vérkeringést
  • megnyugtatja az idegrendszert
  • erősíti az izomzatot
  • erősíti az emésztőrendszert
  • serkenti a belső szervek működését
  • javítja a bőr állapotát és serkenti a bőr hormontermelését is
  • fiatalító, regeneráló hatású
  • védőréteggel látja el bőrödet, ami megóv a hideg szárító hatásától és az intenzív napsugárzástól is.
Az önmasszázshoz a legjobb, ha érlelt szezámolajat használsz, mert az könnyebben felszívódik bőrön keresztül.

Vegyszermentes (bio) jó minőségű szezámolajat vásárolj. A szezámolaj érlelése nem más, mint az olajat öntsd egy edénybe, majd forrósítsd fel lassú tűzön 100 fokosra és utána kapcsold le. Figyelj arra, hogy ne legyen túl forró. A legegyszerűbb, ha egy csepp vizet teszel az edénybe és ahogy melegszik, amikor látod hogy a csepp elindul felfelé és egyfajta pukkano hangot ad - akkor érted el a 100 fokotJ Használhatsz konyhai hőmérőt is.

Jól záródó üvegben tárold az olajat és minden masszázs előtt csak annyit vegyél ki, ami a masszázshoz szükséges. Annyi olajra lesz szükséged, ami ahhoz kell, hogy a bőröd kellemesen sima legyen az olajtól. A szükséges mennyiséget, akár forró vízbe állítva vagy kis tálba radiátorra téve melegítsd fel mielőtt használnod.

Naponta öt-tíz percet vesz igénybe az önmasszázs. 
 
Ha nincs elegendő időd, akkor akár csak az arc, fül területét, kezed lábad masszírozd át. Már a legkisebb dologgal is sokat tehetsz magadért. 
 
Menstruáció első néhány erőteljesebb napján ne végezz olajos masszázst.
Amennyiben  a szezámolaj irritálná a bőröd, helyette olíva-, kókusz-, vagy édesmandula-olajat is használhatsz. 
 
Zsíros bőr, túlsúly és renyhe anyagcsere esetén ritkábban alkalmazd az olajos önmasszázs és inkább részesítsd előnyben gharsan selyem kesztyűvel végezz masszázst.

A masszázst meleg helyiségben végezd.

A masszázst meleg helyiségben végezd.

Hogyan végezd el az önmasszázst?

 Simogató és körkörös mozdulatokkal masszíroz. Olyan erővel masszírozz, ami határozott, de kellemes érzés. Általános elv, hogy a karokat, lábakat hosszirányú mozdulatokkal masszírozzunk, az ízületeket körkörös mozgással.

Fej, arc, fülek
Kezd a masszázst a fejbőrre. A tenyereddel kis, körkörös mozdulatokkal masszírozd a fejbőrödbe.

Majd a füleket masszírozd át az ujjaiddal finoman fel-le. Különösen a fül hátsó oldala és a fül mögötti, haj nélküli részek alkalmasak a váta megnyugtatására.

Az arcodat először keresztirányba kezd átsimítani a homlokon, aztán folytasd körkörös mozdulatokkal a halánték és az arccsont felé.

Az állon ismét a homlokhoz hasonlóan keresztirányú simításokat végezzünk. Végül az orr két oldalát középső ujjaddal masszírozd fel és le.

Nyak, vállak, karok
Majd a tarkód masszírozd a vállaktól kiindulva fel és le, a nyakon csak gyengéden simító mozdulatokat végez mindkét kézzel, felváltva, lentről felfelé.

Masszírozd át a vállad körkörösen, majd a felkart hosszanti irányban, majd a könyék körkörösen és az alkar szintén hosszanti irányban. Végül a csuklódat körkörösen masszírozd. Az ujjakat egyenként simítsd végig a körmök irányába.

Mellkas, has, hát, fenék

A hasi területet s a felsőtestet gyengéden masszírozd. A mellkas két oldalán és a mellen (nőknél a mell körül) inkább körözve, a szegycsont fölött óvatosan és nyugodtan fel és le simítva.
A mellkasod után masszírozd amennyire eléred a hátad és a feneked tenyérrel fel-le lassú elnyújtott mozdulatokkal.

Térdek, lábak, lábfejek
Masszírozd át a combokat hosszanti irányban, majd a térdnél körkörösen és az alsó lábszárt szintén hosszanti irányban. Majd a bokádat körkörösen masszírozd.

Térj át a sarkaidra, masszírozd át őket, majd az achillest simítsd fel-le, majd dörzsöld  a lábfejedet gyors, erős mozdulatokkal. A lábujjakat és a lábujjak közét masszírozd át az ujjaiddal. Végül a  talpadat és a lábfejedet egyidejűleg masszírozd át.

Az olaj néhány perc után beszívódik a bőrödbe. Ha van időd masszázs után várj 10 percet. A masszázs után vegyél meleg zuhanyt – természetes szappannal, tusfürdővel könnyedén el tudod távolítani az olaj jelentős részét, de bőröd a kellemes puha tapintása megmarad. Ez a réteg védelmet nyújt a bőröd számára  a nap során.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése